عالم النجم أحمد فتحى
هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 1ss110

عالم النجم أحمد فتحى

المنتدى الرسمى للمطرب المصرى أحمـد فتحـى
 
الرئيسيةالتسجيلبحـثالأعضاءدخول

شاطر
 

 هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام

اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
محمد الحاوى
مشرف سابق
مشرف سابق
محمد الحاوى

ذكر
برج العضو : الدلو
الرصيد الرصيد : 7096
العمر : 26
العمل : طالب ثانوى
المزاج : متقلب
الخبره الخبره : 12/02/2009
النقاط النقاط : 14829

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-17, 8:05 pm

وربنا انا احسن من اللواء
وانا مش بهدتك ولا حاجه
ومصطفى خلاص انت بنسبلى ولا اى حاجه
والاستاذ محمد ده زى اخويه الى يجرحه اكنو جراحنى
انت مش شاعر خلاص
انا اعرف الشاعر يكون عند احاسيس وعنده مشاعر
بس انت بقى عندك كراهيه


عدل سابقا من قبل محمد الحاوى في 2009-04-17, 8:48 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمد الحاوى
مشرف سابق
مشرف سابق
محمد الحاوى

ذكر
برج العضو : الدلو
الرصيد الرصيد : 7096
العمر : 26
العمل : طالب ثانوى
المزاج : متقلب
الخبره الخبره : 12/02/2009
النقاط النقاط : 14829

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-17, 8:06 pm

لا طبعا يا رائد
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى الشاعر
مشرف المنتديات الأدبيه
مشرف المنتديات الأدبيه
مصطفى الشاعر

ذكر
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 924
العمر : 31
الخبره الخبره : 12/04/2008
النقاط النقاط : 9025

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-17, 8:12 pm

انا بعترف انى ولا حاجه لانى مش كداب ومش هكون فى يوم كداب ومش منافق ومش هكون فى يوم منافق هفضل زى ما انا اللى يغلط هقوله انو هوه غلط لا الساكت عن الحق شيطان اخرس فاهم يعنى ايه شيطان اخرس وانا من هنا بنسحب لسبب واحد مش لخلافى مع اى حد لالالالالا لانى مش عايز ابقى شيطان اخرس طبعأ فى اعضاء محترمه جدأ وفى ناس جميله جدأ واللى محترم هاتمر عليه الكلمة وكانى مقولتش حاجه وانا اسف سلام

_________________
اتقى الله حيثما كنت ومن يتقى الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا بحتسب
مصـــــــــــــــــــــ الشاعر ـــــــــــــــــــــطفى


هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 EBZ88814
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمدعبد السلام رزق
نائب المدير العام
نائب المدير العام
محمدعبد السلام رزق

ذكر
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 7873
العمر : 43
العمل : موظف ..وصاحب مكتب لخدمة الكمبيوتر والانتر نت
المزاج : خدمة المنتدى
الخبره الخبره : 08/02/2009
النقاط النقاط : 15382

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 3:18 am

شكرا ليك يا مصطفى على كلمك الجميل
وشكرا ليك يا محمد يا حاوى على كلامك الجميل
وشكرا ليك يا خارج على كلامك الاجمل
والاهم من دة كلة اننا اخوات واكيد انا اخوكم الاكبر 34 وان كان فى اكبر منى يبقى انا الاصغر
انا لم جاتنى رسالة من الادارة قبل ما اكون نائب المدر بالمنتدى من ادارة المنتدى تخطرنى بانى كبير الاعضاء
انا بلغت صياد الطيور بان لا يصلح يكون كير الاعضاء الا الحاج السيد فرغلى
تعرفو لية؟؟؟؟؟ لانة بمسابة والد لنا جميعا بحكم السن مع انى معرفوش ولا رد على اى موضوع من موضوعاتى
لكن المهم ان المنتدى يكون احسن منتدى امام الناس
ويكون فية روح طيبة وحب واحترام
واخيرا لكم جميعا
مصطفى الشاعر /محمد الحاوى /خارج عن القانون
تقديرى واحترامى لكم

_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صياد الطيور
المدير العام
المدير العام
صياد الطيور

ذكر
برج العضو : العذراء
الرصيد الرصيد : 740
العمر : 37
العمل : خدمتكم
المزاج : متقلب
الخبره الخبره : 29/05/2007
النقاط النقاط : 17714

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 4:59 am

شكرا لكم جميعا على مشاركتكم بالموضوع وشكرا لك يا مصطفى على فتحك لمجال جديد للنقاش بين الأعضاء
ولكن انا احزرك واحزر كل عضو يسخر من سياسة المنتدى
فأنت تدعى ان سياسة منتدانــا هى النفاق وعدم قول الحق وهذا سبب كافى للإيقاف
ولكن انت تعلم اننى لم اكن سعيد اذا رأيت اسمك باللون الأصفر وتعلم لماذا لأنك من اهم عشر اعضاء بالمنتدى وهذا بالنسبه لى
أرجو ان تكون على قدر هذه المسئوليه
وحياكم الله

_________________
هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 2043871743497399936
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
قيصر روما
مشرف سابق
مشرف سابق
قيصر روما

ذكر
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 1788
العمر : 25
العمل : قيصر روما
المزاج : غاوى كورة
الخبره الخبره : 15/02/2009
النقاط النقاط : 9253

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 6:03 am

الله الله الله عليك يا مصطفى
والله انت فعلا مثقف
وياسلام عليك يا استاذ محمد على التقبل بتاعك ده
بجد روعة روعة
فى النهاية احنا اخوات يا جماعة

_________________
هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 PBw64814
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى الشاعر
مشرف المنتديات الأدبيه
مشرف المنتديات الأدبيه
مصطفى الشاعر

ذكر
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 924
العمر : 31
الخبره الخبره : 12/04/2008
النقاط النقاط : 9025

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 4:19 pm

ارجوك استاذ صياد مدخلش الامور فى بعها انا بقول فى بعض الاعضاء بتزعل من قول الحق فلابد ان نتعامل معاها بالنفاق مقولتش كده على المنتدى لاما يكون العضو لاما نقول كلمه كويسه عنو يبقى طاير من الفرح ولا نعتب عليه فى اى حاجه ينقلب 360 درجه يبقى فى حاجه مش طبيعيه وبقول ان فى اعضاء محترمين وناس جميله وانت على يقين تام ان صوابعك مش زى بعضها و انا عندى كلام كتير بس على شان خطرك انت انا مش هعلق ومش هتكلم تانى وفى مثل شعبى بيقول اعر صحبك وعلم عليه وبدون ما احدد اسماء

_________________
اتقى الله حيثما كنت ومن يتقى الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا بحتسب
مصـــــــــــــــــــــ الشاعر ـــــــــــــــــــــطفى


هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 EBZ88814
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمدعبد السلام رزق
نائب المدير العام
نائب المدير العام
محمدعبد السلام رزق

ذكر
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 7873
العمر : 43
العمل : موظف ..وصاحب مكتب لخدمة الكمبيوتر والانتر نت
المزاج : خدمة المنتدى
الخبره الخبره : 08/02/2009
النقاط النقاط : 15382

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 5:49 pm




شكرا ليك يا صياد على كلامك
الجميل
ولكن مثلما قال المثل الشعبى
خاطبو الناس على قدر عقولهم
فالحوار مفتوح امام الجميع ولكم الحكم على الحوار اصدقائى الكرام انا على يقين ان جميع ما فى المنتدى عقول متفتحة تفهم كيفية الحوار والكلام ويعرفون كيف يتكلمون واكبر دليل على ذلك الموضوعات المتميزة للجميع.. والردود القيمة النقاش
الجاد بينهم

الا فئة قليلة فا لعل هذة الفئة ان تتغير الى الافضل وتعود الى صوابها

كما قال الله تعالى فى كتابة
الكريم

بسم الله الرحمن الرحيم
(الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ
وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ
وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ} (27)
سورة
البقرة
صدق الله العظم
وفقكم الله الى ما فية هداية النفس
وجزاكم الله خيرا


_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
غاده المصرى
شخصيه هامه
شخصيه هامه
غاده المصرى

انثى
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 672
العمر : 29
الخبره الخبره : 08/02/2008
النقاط النقاط : 8794

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 6:02 pm

بالراحه شويه يا جماعه المفروض يكون فى لغة حوار غير دى خالص وخصوصا لما النقاش يبقى بين مصطفى ومحمد يبقى الحوار لازم يكون دبلوماسى ومفيهوش اى تجريح
احنا تعودنا عليكم كدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى الشاعر
مشرف المنتديات الأدبيه
مشرف المنتديات الأدبيه
مصطفى الشاعر

ذكر
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 924
العمر : 31
الخبره الخبره : 12/04/2008
النقاط النقاط : 9025

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 6:56 pm

هايل جميل جدأ احلا ما فيك دبلوماسيتك فى الكلام تقدر تخلى الاعضاء يتعاطفو معاك ولاكن للأسف انت بتتكلم مع مصطفى اللى ماسك شئون ادرايه لكتيبه فيها 1500 عسكرى وبتكلم ب الارقام والاحصائيات والحقائق الاستاز محمد مشكور كنت كاتب فى المنمتدى بقول انى بألف اغانى ولو حد يعرف يوصلنى بمطرب او شركة لأنتاج الاغانى الاعضاء كلهم ردو ربنا يوفقك ربنا معاك اجتهد لكل مجتهد نصيب جعلونى اشعر بانهم شافو الموضوع ولاكن الاستاذ محمد كاتبلى شكرا على الموضوع وفى انتظار الافضل كما تعودنا على ايه بتشكرنى وفين الموضوع اللى انت بترد عليه الاستاذ له منى كل احترام وتقدير مش بيقرأ المواضيع هوه الجمله دى واخدها كوبى وبيبعتها فى حاجه تانى احب اتكلم عنها حضرته اول ما تم تسجيله فى المنتدى كتب اكتر من موضوع بيتكلم فيه عن النقاش وبلاش كلمة شكرأ وعايزين نقاش هادف جميل جدأ النقاش الهادف ده انا مش بشوفه الا فى مواضيعك وبدليل ردك على موضوعى بطريقه تسير الدهشه انت بتقول كلام وانت اول واحد مش بتعمل به فى حالتك دى ربنا سبحانه وتعلى قال بسم الله الرحمن الرحيم أتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم وأنتم تتلون الكتاب أفلا تعقلون } (البقرة:44)
شوف غلطك وحاول ترجع لصوابك

_________________
اتقى الله حيثما كنت ومن يتقى الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا بحتسب
مصـــــــــــــــــــــ الشاعر ـــــــــــــــــــــطفى


هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 EBZ88814
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مريم
شخصيه هامه
شخصيه هامه
مريم

انثى
برج العضو : الميزان
الرصيد الرصيد : 817
العمر : 29
العمل : منزلى
المزاج : مع نفسى
الخبره الخبره : 17/03/2008
النقاط النقاط : 8682

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 7:09 pm

شوف يا مصطفى كل كلامك ده مظبوط ومفيهوش تجريح لأى حد بالعكس انت بتتكلم بدلاءل وبراهين
بس المفروض كان بلاش تجيب سيرة الجيش فى اى حاجه لأنى على ما اعتقد ان ده غلط عليك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمدعبد السلام رزق
نائب المدير العام
نائب المدير العام
محمدعبد السلام رزق

ذكر
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 7873
العمر : 43
العمل : موظف ..وصاحب مكتب لخدمة الكمبيوتر والانتر نت
المزاج : خدمة المنتدى
الخبره الخبره : 08/02/2009
النقاط النقاط : 15382

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 7:22 pm

الاخوة والاخوات
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
للحوارا مع بعضنا
البعض له اهميه خاصه، فنحن مسلمين اولا واخيرا وبالتالي فالأخ عندما يختلف مع اخاه عليه ان يدرك انه يتكلم مع اخ له في الدين ,وهذه الاخوة لها ضوابط وشروط ومواصفات وليست نظريات نرددها في
اليوم مرات ومرات,
ومن ضمن هذه الضوابط العملية هي ادب الحديث.
اولا -:
من النعم التي انعم الله بها على البشر هي نعمة
البيان وجعل اللسان هو العنصر الرئيسي في هذه العملية.
- يقول الله تعالى :
الرحمن علم القرآن خلق الانسان علمه البيان.
- فكل كلام يصدر عن
الانسان فهو يعبر عن حقيقة تفيكره وتكوين نفسيته وطبيعة اخلاقه,وهذا يتطلب منه ان يكون صاحب سجية طيبة بعيدا
عن اللغو والكلام
البذئ,ولابد للانسان ان يسال نفسه باي اسلوب اتكلم. بغير عقل
- قال ابن مسعود
رضي الله عنه :والذي لا اله غيره ماعلى ظهر الارض شيئ احوج الى سجن من طول لسان.
- اما الصراخ
والالفاظ القاسية دليل على الافلاس والفراغ والفشل مثل الطبل اذا ضربته صرخ بصوت
عال واذا فتحته وجدته فارغا.
ثانيا -
الانسان العاقل هو
القادر على التحكم بلسانه والفاظه اما الاحمق فهو صاحب اللسان السائب وهو مربوط بحبل الشيطان يجره كيفما يشاء ومتى
شاء
.
- قال صلى الله
علية وسلم :لايستقيم ايمان عبد حتى يستقيم قلبه ولا يستقيم قلبه حتى يستقيم لسانه.
- فعلى المسلم ان
يعود لسانه على الالفاظ الجميلة والتعبير الحسن واللفظ الرقيق لان الكلمة الطيبة تاسر القلوب وهي اسرع بريد للقلوب, فكم
من حروب وفتن
كانت بسبب كلمة لم يلقي لها بالا صاحبها.
- قال الله تعالى: وقولوا
للناس حسنا
- روي عن الامام
مالك انه بلغه عن يحيى بن سعيد ان عيسى عليه السلام مر بخنزير على الطريق فقال له انفذ بسلام, فقيل له تقول هذا
لخنزير ,فقال اخاف
ان اعود لساني النطق بالسوء.
- ومما يؤسف له ان
تجد بعض المسلمين شرسين في طباعهم غلاظ في السنتهم فتحكمت الجاهلية بهم فلا يشبع غله الا المضي بالسفه والشطط
على الاخرين.
- فكم من المسلمين
اطلق للسانه العنان في اخوانه فلا يترك لفظا قاسيا الا ويطلقه ويتخير اقسى العبارات ,واذا نصحته تاخذه العزة بالاثم
والانكى انه يقول
لك لاعصمة لشخص في الاسلام عندها لاتملك الا ان تتلوا عليه
قول الله تعالى: وعباد
الرحمن الذين يمشون على الارض هونا واذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما.
- وليس المصود ان
يكون المسلم بليد الاحساس تهون عليه نفسه وكرامته بل لابد من الرد على من يمتهن كرامتنا ويسئ الى ديننا لكن ذلك
يحتاج الى دقة في
التمييز مابين هذا وذاك واختيار الالفاظ المناسبة ووضعها في المكان المناسب.

وجزاكم الله خيرا

_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى الشاعر
مشرف المنتديات الأدبيه
مشرف المنتديات الأدبيه
مصطفى الشاعر

ذكر
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 924
العمر : 31
الخبره الخبره : 12/04/2008
النقاط النقاط : 9025

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 7:35 pm

هايل عظيم قبل ما تقول الكلام ده لما انت انسان مؤدب وعلى خلق وانسان مفيش بعد كده لاما تلاقى موضوع فى منتدى الاسره الصغيره بعنون كيف تنزعى الشعر من جميع المناطق فى جسمك موضوع شديد الخصوصيه للبنات انا عن نفسى اخلاقى متسمحليش انى ادخل عليه اما حضرتك تدخل وترد وتعرق فا السؤال هو اين الحيااااء لا حياء فى العلم ولا حياء فى الدين اذا كنت عايز تتعلم الوصفه اتعلمها ولاكن من باب الحياء مينفعش ترد وغلطى هوه بقول اليس عندكم حياء ارجوك تحاسب نفسك قبل ما تحاسب الناس وحضرتك فى بعض المواضيع رادد عليها 4 و5 و6 ردود بدون نقاش موضوع جميل الرد التانى موضوع هايل شكرأ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ موضوع روعه سؤال تانى انت بتضحك على الاعضاء ولا بتضحك على نفسك ولا بتزود مساهماتك ولا عايز تتصيت

_________________
اتقى الله حيثما كنت ومن يتقى الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا بحتسب
مصـــــــــــــــــــــ الشاعر ـــــــــــــــــــــطفى


هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 EBZ88814
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مصطفى الشاعر
مشرف المنتديات الأدبيه
مشرف المنتديات الأدبيه
مصطفى الشاعر

ذكر
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 924
العمر : 31
الخبره الخبره : 12/04/2008
النقاط النقاط : 9025

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 7:36 pm

متخفيش مريم طول ما انا مزكرتش انا فين ومتكلمتش فى الاسرار فا عادى

_________________
اتقى الله حيثما كنت ومن يتقى الله يجعل له مخرجا ويرزقه من حيث لا بحتسب
مصـــــــــــــــــــــ الشاعر ـــــــــــــــــــــطفى


هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 EBZ88814
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
نور
فنان مبدع
فنان مبدع
نور

انثى
برج العضو : السرطان
الرصيد الرصيد : 466
العمر : 29
العمل : طالبه
المزاج : هادئ
الخبره الخبره : 24/05/2008
النقاط النقاط : 8492

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 7:53 pm

الأستاذ محمد بيحاول يهدى الحوار يا مصطفى وانت كل لما تشوفه بيهدا بتحاول تولعها تانى ليه
المفروض لما تلاقيه بيهدى انت كمان تهدى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
محمدعبد السلام رزق
نائب المدير العام
نائب المدير العام
محمدعبد السلام رزق

ذكر
برج العضو : الثور
الرصيد الرصيد : 7873
العمر : 43
العمل : موظف ..وصاحب مكتب لخدمة الكمبيوتر والانتر نت
المزاج : خدمة المنتدى
الخبره الخبره : 08/02/2009
النقاط النقاط : 15382

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 8:17 pm

يا استاذ مصطفى

قال صلى الله عليه وسلم:
لا حياء فى الدين

وقد كان رسول الله صلى الله عليه
وسلم أكثر الناس حياءً وأعظمهم اتصافاً بهذا الخلق الرفيع،فى معرف كل شئ فعن أبي سعيد الخدري
رضي الله عنه قال (كان رسول الله صلى الله عليه وسلم أشد حياءً من العذراء في خدرها) متفق عليه
وكان صلى الله عليه وسلم يستحي من الخالق سبحانه وتعالى ومن الخلق أما حياؤه
من الخالق جلّ وعلا فهو أكمل الحياء،ومنه قوله صلى الله عليه وسلم لموسى عليه السلام
ليلة المعراج لما طلب منه مرة بعد مرة أن يرجع إلى ربه فيسأله التخفيف من الصلوات قال: ) استحييت من ربي) رواه البخاري
وأما حياؤه من الناس فأدلته كثيرة منها ما روته أم المؤمنين عائشة رضي الله عنها، (أن امرأة
سألت النبي صلى الله عليه وسلم عن غسلها من المحيض، فأمرها كيف تغتسل، قال خذي فرصة من مسك
فتطهري، بها قالت كيف أتطهر؟ قال تطهري بها قالت كيف؟ قال سبحان الله! تطهري، و استحيا وأعرض عنها،
فجذبتْها عائشة رضي الله عنها وقالت تتبعي بها أثر الدم) متفق عليه. فانظر كيف حمله
الحياء على لإعراض عن التفصيل في هذا الأمر، حتى تولته أم المؤمنين، لتعلقه بأمور النساء الخاصة
ومن الأدلة على حيائه كذلك ما رواه الشيخان عن أنس رضي الله عنه في قصة زواج النبي صلى الله عليه وسلم
بزينب بنت جحش ، فبعد أن أكل الصحابة تفرقوا، وبقي ثلاثة منهم في البيت يتحدثون،والنبي صلى
الله عليه وسلم يريد خروجهم، قال أنس رضي الله عنه : ( وكان النبي صلى الله عليه وسلم
شديد الحياء. وفي رواية، جعل النبي صلى الله عليه وسلم يستحي منهم أن يقول لهم شيئاً ) وهذا الحديث من
أعظم الأدلة على شدة حيائه صلى الله عليه وسلم. فقد حمله الحياء على عدم مواجهة أصحابه بشأن
خروجهم، حتى تولى الله تعالى بيان ذلك، إعظاماً لحق نبيه صلى الله عليه وسلم، قال تعالى: {يَا
أَيُّهَا الذينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَنْ
يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَى طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُى وَلَكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ
فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَلا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذَلِكُمْ كَانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ وَاللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ} [الأحزاب:53
*************************
وكذلك كانوا صحابته مقتدين به في كل أمورهم...فهذا عثمان بن عفان رضي الله عنه.. كان حيّيا،
كأنه العذراء في خدرها من شدة حيائه. فقد كان إذا اغتسل يغتسل جالساً لئلا يكشف شيء منه مع أنه في بيت مغلق عليه...
وقول النبي صلى الله عليه وسلم في عثمان رضي الله عنه ((ألا أستحي من رجل تستحي منه الملائكة)) ((صحيح مسلم))
وهذا أيضاً دليل على اتصاف الملائكة بهذه الصفة.. وكذلك
يُذكِّر النبي صلى الله عليه وسلم الأمةَ بمناقبه فيقول (وَأَصْدَقُهُمْ حَيَاءً عُثْمَانُ )) ((أحمد والترمذي وابن ماجه))
******************************
وإن تعجب فعجب أمر فاطمة رضي الله عنها التي حملها الحياء على أن تقول لأسماء بنت أبي بكر
: يا أسماء إني قد استقبحت ما يُصنع بالنساء ؛ أنه يُطرح على المرأة الثوب فيصفها . فقالت أسماء
: يا بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم ألا أريكِ شيئاً رأيته بأرض الحبشة؟ فدعت بجرائد رطبة
فحنتها ثم طرحت عليها ثوباً ، فقالت فاطمة رضي الله عنها : ما أحسن هذا وأجمله ، يُعرف به
الرجل من المرأة ، فإذا أنا مت فاغسليني أنت وعلي ولا تدخلي علي أحداً . فلما توفيت جاءت عائشة تدخل
فقالت أسماء : لا تدخلي . فشكت لأبي بكر فقالت : إن هذه الخثعمية تحول بيني وبين ابنة
رسول الله صلى الله عليه وسلم وقد جعلت لها مثل هودج العروس ! فجاء أبو بكر فوقف على الباب
وقال : يا أسماء ما حملك على أن منعت أزواج النبي صلى الله عليه وسلم يدخلن على ابنته ، وجعلت
لها مثل هودج العروس ؟ فقالت : أمرتني أن لا أدخل عليها أحداً وأريتها هذا الذي صنعت وهي حية
فأمرتني أن أصنع ذلك لها . فقال أبو بكر : فاصنعي ما أمرتك . ثم انصرف ، وغسلها علي وأسماء رضي الله عنهما . ((سنن البيهقي : 4/34

_________________

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
صياد الطيور
المدير العام
المدير العام
صياد الطيور

ذكر
برج العضو : العذراء
الرصيد الرصيد : 740
العمر : 37
العمل : خدمتكم
المزاج : متقلب
الخبره الخبره : 29/05/2007
النقاط النقاط : 17714

هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام   هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 Orange282009-04-18, 8:18 pm

اعتقد ان الموضوع ذاد عن حده




تم غلق الموضوع

_________________
هوه لازم ابقى منافق  بجد حرام  ايه اللى بيحصل  بجد حرام - صفحة 2 2043871743497399936
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
هوه لازم ابقى منافق بجد حرام ايه اللى بيحصل بجد حرام
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
عالم النجم أحمد فتحى :: منتديات الحوار العام :: منتدى سجل الأعضاء-
انتقل الى: